Google

Monday, October 8, 2007

القمــــــــر ... لا يكتــــــم الأســـــــرار


قديما .. فى تلك السنوات الجميلة.. سنوات الطفولة وبراءتها بل وسذاجتها الرائعة التى افتقدها كثيرا
كان هناك لغزا كبيرا يحيرنى ويشغل تفكيرى ..
فمنذ الطفولة كان الشمس والقمر هما لغزى الكبير,
كنت دائما أتساءل : ترى إلى أين تذهب الشمس وتتركنا فى كل يوم حين يأتى وقت الغروب؟
ولماذا اختارت هذا الوقت تحديدا كى ترحل عنا؟
لماذا أيضا يأتى القمر بمجرد رحيل الشمس؟
ولماذا لا يجرؤ أن يأتى أبدا فى وجودها ؟
ومن الذى يخبر القمر بأن الشمس قد رحلت وأنه يتوجب عليه أن يأتى ويحل محلها حتى تعود إلينا من جديد؟
هل كل هذا من قبيل الصدفة؟
أم أن الشمس والقمر يأتيان ويرحلان بموجب إتفاق مسبق فيما بينها؟
وإن كان ذلك
فإلى أين تذهب تلك الشمس حين تختفى عن عيوننا؟
لقد رأيتها ذات مرة وهى تختبئ هناك خلف تلك المبانى البعيدة , فظننت بأن لها بيتا كباقى المخلوقات تذهب إليه بعد إنتهاء مهمتها كل يوم وهى متعبة,منهكة فتستريح قليلا وهى مطمئنة أن القمر قد تسلم مهمته عنها , ثم تأتى فى اليوم التالى كى تستأنف عملها من جديد .
ولكن كيف ذلك؟
فقد رأيتها مرة أخرى وهى تختبئ خلف البحر إلى أن اختفت فيه تماما ولم يبق منها سوى ضوء خافت لم يدم طويلا أمام بهاء القمر.
لقيد حيرتنى كثيرا تلك الشمس
حيرتنى لدرجة أننى قررت التوقف عن التفكير

القمر أيضا ,كان يمثل لى لغزا كبيرا , ولكننى كنت أحبه أكثر من الشمس , لأننى كنت استطيع أن انظر إليه طويلا دون أن تؤلمنى عيناى , بعكس الشمس , فقد كانت لا تسمح لى بأن أتأملها سوى بضع ثوان ثم أشعر بألم فى عيناى الصغيرتان , فأتركها بالطبع وأنظر لأى شئ آخر حتى ولو لم يكن على ذات القدر من روعة الشمس وبهائها

لقد نشأت منذ الطفولة صداقة جميلة بينى وبين القمر, كنا ننتظره فى كل ليلة أنا وصديقاتى كى نلعب ونلهو تحت ضوءه الجميل , ذات مرة أخبرتنى إحدى صديقاتى بأن القمر يرانا ويلعب معنا , ومن فرط سذاجتى رحت أجرى خلف القمر ربما أستطيع اللحوق به أو الإمساك به والصعود إليه , أو حتى رؤيته عن قرب , وبرغم أننى و بالطبع فشلت فى ذلك كله إلا أننى كنت سعيدة جدا وأنا أجرى خلفه وأتخيله يجرى أمامى ويهرب منى .

وبمرور السنوات تحولت الصداقة إلى حالة حب وعشق أنا والقمر طرفاها ,
كنت أنتظره فى كل ليلة لأتأمله وكنت أشعر كذلك أنه يتأملنى , كنت ألبس له أبهى ثيابى , وأخرج إليه وأنا فى كامل زينتى كعروس عاشقة تنتظر حبيبها
أفتح له ستائر غرفتى كى يتسلل ضوئه المخملى الذى أعشقه إليها
أجلس أمامه أتأمل هذا البهاء وهذا الضياء وأقوم مزهوة أختال فى غرفتى , أتأمل نفسى فى المرآة
يا لجمالى, أهناك امرأة فى هذا الكون تستحق أن يجلس معها القمر سواى؟
أضحك من حماقة السؤال, بالطبع لا , فهاهو القمر ذاته معى , يأتينى كل ليلة أنا دون سواى من نساء الأرض
كنت أبوح له بكل شئ , أحكى له كل ما يحدث معى من أحداث يومية ومواقف ولا أترك أى تفاصيل دون أن أخبره بها ,
كنت أضحك معه , وأبكى أيضا ,بل إنه لم ير دموعى أحد سواه , فهو حبى الأول وصديق الطفولة وكاتم أسرارى , ولا حدود لثقتى به .
فهو يأتى إلى مساء كل يوم ,كى يجلس معى وينير غرفتى ويسمعنى , ولا يمل أبدا من سماعى , ومن ثرثرتى , ومن دموعى .
وذات يوم ذهبت إلى إحدى صديقاتى , جلسنا تجاذبنا أطراف الحديث , كانت جلسة رائعة إلى أن حدث شئ غريب ,
فوجئت بصديقتى تعرف كل أسرارى التى كنت أحكيها للقمر والتى لا يعرفها أحد سواه , كيف علمت بكل ذلك؟
أنا لم أبح بها لأحد سواه ؟
وحين سألتها قالت لى : أخبرنى القمر فهو يأتى إلى فى كل ليلة ويبوح لى بكل شئ
صدمت بشدة ولكننى لم أصدقها فثقتى به كبيرة لا تهتز
من المؤكد أنها علمت بعلاقتى والقمر وتريد أن تفسد بينى وبينه , حتما تغار منى لأن القمر فضلنى أنا عن كل نساء الكون , تركتها غاضبة وقررت أن أسرع إلى بيتى كى أحكى له ما حدث , وأخبره بأن هذه التى كنت أظنها صديقة تريد أن تفسد بينى وبينه وتفقدنى ثقتى به سأخبره أننى لم أصدقها وأن ثقتى به لا حدود لها, وأننى أعلم بأننى أنا حبه الأول والأخير, سأخبره أيضا بــ......... هنا تسمرت مكانى وتاهت الكلمات على شفتاى
فعندما خرجت من بيتها رأيته هناك, عندها ,
نعم إنه القمر واقفا أمام بيتها تماما كما يقف أمام بيتى .
حينها سقطت من عيونى دمعة حارة ,
فقد أدركت تماما بأن صديقتى لم تكذب على
أدركت تماما:
أن القمر لا يأتى لأجلى وحدى
, وأنه لا ينير غرفتى وحدى ,
وأنه لا يستمع إلى وحدى ,
بكيت وبكيت على ثقة السنوات
فقد أدركت تماما ,
أن القمر لا يكتم الأسرار .

23 comments:

شبــ اون لاين ـــاب said...

اووووووو

قصه حب رائعه بينك وبين القمر

و تخيلك رائع

و بجد اسلوبك جميل
بس متهيألى ان كل الناس كانت زييك معجبين بالقمر

القمر احلى وسيله اتصال بين الحبيبين

تحياتى

dr.Roufy said...

ايه الجمال دا يا غالية

بجد بوست رقيق ونقى جدا

انا كمان وانا صغيرة كنت مصاحبة القمر
وكنت كل ما اخرج واركب العربية افضل طول السكة..أبص عليه ولاقيه ماشي معانا ..وكنت افرح قوي وأقول لماما القمر جاي معانا ياماما
وكان لما يبقى فيه ليالي مافيهاش قمر..أفضل زعلانة واسأل ماما هو راح فين
سافر ولا ايه؟؟

يااااااه يا غالية فكرتيني بايام جميلة ياريتها ترجع

sydalany-وش مكرمش said...

بقالي شهور طويلة ما سبتش تعليق لحد
لكن مش قادر أحوش نفسي

مين اللي قالك إن بكرة أكيد أحلى
لو علمتم الغيب لاخترتم الواقع
بكرة أكيد فيه مسئوليات أكبر و مصائب جديدة و هموم توضع فوق القديمة لكي يزيد جبل الهم ارتفاعا

ممكن يكون بكرة أطيب
بكرة أهدى و أهدأ
لكن إستحالة يبقى بكرة أحلى إلا لو كنت حتقضي اليوم كله نايمة أو حتقضيه
بتاكلي حلويات

و قبل ما انسى
كل سنة و انت زي ما انت
من غير هموم زيادة و لا مسئوليات خنيقة جديدة

و لا أقولك
كل سنة و انت طيبة سواء كنتي طيبة أو لأ

قطوف said...

بجد بوست جامد جامد جامد تخيل رائع بجد انا سرحت معاكى الاسلوب روعه انا بقى وانا صغير كنت بأعد أبص على الارنب غللى على القمر وكنت بخاف من الارنب دا
بس بجد بوست حلو أوى انا مبسوط أوى تسلم إيدك

ذو النون المصري said...

كلامك جميل
تقريبا اغلب الناس مروا في طفولتهم بمرحلة تساؤلات منها تساؤلات عن الشمس و القمر
و السماء و خط الافق و مكان التصاق الارض بالسماء و هل السماء فعلا مثبته فوق الارض
اسئله كثيره تحير عقولنا الصغيره نفرح اذا اكتشفنا لها جوابا و نندهش لهذه الاجوبه احيانا
موضوعك ظريف
كل سنه وانتي طيبه
تحياتي

Young entrepreneur said...

السلام عليكم
موضوع رائع رائع
أنا زمان و انا عيل كنت بفتكر أن الناس لما بتنام بتروح القمر مع الملائكة عشان كده بينور أبيض, و ان الشمس نورها أحمر عشان ديه نار جهنم هههههههه
.
أيام الطفولة كانت ايام لذيذة فعلا الواحد مكانش بيشيل هم حاجة خلاص, انما حاليا يوم عن يوم الهم بيزيد..
مستني أقرأ ليكي تاني, عشان انا بجد عجبني اسلوبك في الكتابة و عجبني الخيال بتاعك, وواضح انك كاتبه موهوبة من صغرك.
يلا سلام

حسن مشالي said...

كل سنة وانت طيبة يا غاليـة

كلامك جميل وممزوج بالرقةوالاحاسيس النقيه
استطعت ان تصوغي البوست بطريقة لامست ذكرياتنا مع القمر

معظمنا شغله القمر كثيرا وهو صغير وتأثر به بطريقة ما

واجمل لحظات يمكن للواحد ان يتأمل فيها القمر كلما كان بعيدا عن المدنية والأضاءة الصناعية
فلا انسى روعته وجماله واُنسهُ وانا صغير عندما كان يظلم علينا الليل وسط الغيطان فى بلدتنا فيضئ لنا الطريق ويصاحبنا فى سيرنا وكأنه جاء لنا خصيصا وماأجمل رقرقته على سطح الترعة التى نسير فى محاذاتها
كان عقلى الطفولى ينبهر جدا بمشهد قمرين احدهما فى السماء والآخر على سطح الماء

شكرا لك لانك كشفت لى انى احمل ذكريات كثرة وجميلة مع القمر

تحياتى وتقديرى

دكتور كسلان said...

كل سنة وانت طيبة


عيد سعيد

ghalia said...

شباب اون لاين
أكيد طبعا الناس كلها زييى بيحبو القمر
وده اللى اكتشفتو البنت فى آخر القصة
مبسوطة بزيارتكو جدا
:)

ghalia said...

ياااااااريتها ترجع يا روفى
والله وحشتنى بجد الأيام دى
مفيش أجمل من الطفولة وجمالها
وحشانى يا أحلى دكتور
:)

ghalia said...

أهـــلا وسهـــلا بيك يا وش مكرمش
حسيت فى كلامك بنزعة تشاؤمية
ليه مش عايزنى اتوقع انو بكرة يكون أحلى
مش يمكن المصايب والهموم اللى احنا فيها اليوم ييجى بكرة ومعاه حلولها؟
مين عارف
كل سنةواحنا كلنا طيبين ومبسوطين

ومتفائلين
:)

ghalia said...

ربنا يخليك يا سى السيد
وأنا مبسوطة أكتر إن فكرة البوست عجبتك وكل سنة وانت طيب :)

ghalia said...

ذو النون المصرى
وانت بالصحة والسلامة
فعلا زى ما قلت الموضوع ده كان شاغلنى جدا
وبرغم ان القصة فيها خيال كتير بس الأكيد إنى بحب القمر جدا وممن اقف قدامو بالساعات من غير ما أحس بالملل
كل سنة وانت أحسن من كل سنة
:)

ghalia said...

ههههههههههههههههه
يا عينى عليك يا محمد
شايف أد ايه خيال الأطفال بيكون واسع وبرئ وجميل
نورتنى بجد
:)

ghalia said...

حسن مشالى
فينك من زمان
والله نورت الدنيا كلها
بقالى كتير مشفتش اسمك هنا
عايزة أقللك إن القمر هنا رمز لمعانى كتير بتمنى تكون وصلتكو
وكل سنة وانت طيب انت وكل أهلك وحبايبك

ghalia said...

وانت بالصحة والسلامة يا دكتور كسلان
وان شالله ينعاد عليك وعلى أهلك بكل خير
:)

kafrawy said...

القمر...لايكتم الاسرار



...مش عارف اقوللك اية..


تحياتى

Soooo said...

فكره هايله موووووت
بجد حلوة والله


كل سنه وانتي طيبه



والسلاموووز ختاموووز

بتاع العسل said...

بعد السلام

كل سنة وانتى طيبة

وعيدك مبارك

ان شاء الله

ghalia said...

كفراوى
متقولش حاجة
المهم انك نورت البوست
:)

ghalia said...

ربنا يخليك يا سوووو
نورتنى :)

ghalia said...

وانت طيب وبالصحة والسلامة يا بتاع العسل
ولو انها متأخرة
:)

عاشقة القمر said...

آآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآه
كم أهواك أيها القمر
وكم أعشقك

وكم تعنيلي من الأشياء
احبك
يا قمري
فابقى بجانبي دوما